ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

«I Am Blood»: Λαμπερά εγκαίνια της έκθεσης του σημαντικού καλλιτέχνη Jan Fabre!

Με μεγάλη επιτυχία η γκαλερί Crux και ο ιδιοκτήτης Σάκης Παπακωνσταντίνου πραγματοποίησαν τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης I Am Blood, του σημαντικού καλλιτέχνη Jan Fabre. Την έκθεση επιμελείται η Δρ. ιστορίας της τέχνης και επιμελήτρια Κατερίνα Κοσκινά, με την οποία ο καλλιτέχνης έχει μια μακρόχρονη και σταθερή συνεργασία. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα φιλοτεχνημένα με την τεχνική του ψηφιδωτού από την πρόσφατη δουλειά του, γεγονός που τονίζει το ενδιαφέρον και το σεβασμό του καλλιτέχνη για τις τεχνικές περασμένων εποχών.

Jan Fabre, Κατερίνα Κοσκινά, Cynthia Odier

Η ενότητα I Am Blood της σειράς MOSAICS (2023) είναι δουλεμένη με πλακίδια (ψηφίδες) χρυσού 24 καρατίων και σμάλτο. Ο Jan Fabre, είναι γνωστός για την πολυδιάστατη αναγεννησιακή προσέγγιση της τέχνης, τη μελέτη της ιστορίας της, τη διασύνδεσή της με το χώρο της επιστήμης, αλλά και των παραδοσιακών τεχνικών. Τα επιτοίχια ψηφιδωτά, όπως και τα σχέδια από τη σειρά Je suis sang (2005) που επίσης παρουσιάζονται στην έκθεση, αποτελούν την εικαστική συνέχεια της ομώνυμης performance, για την οποία, μετά από ανάθεση του 55ου Festival d’ Avignon, το 2001, συνέγραψε ένα μεσαιωνικού τύπου ποιητικό έργο, που στη συνέχεια σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε ως επιτελεστικό πολυθέαμα.

Installation view
Jan Fabre και Σάκης Παπακωνσταντίνου

Ήταν μία από τις πλέον συζητημένες παραστάσεις, που αναφέρονταν στο θεμελιώδες συστατικό της ανθρώπινης ύπαρξης—το αίμα και τις διαφορετικές σημασίες και λειτουργίες του. Η σκηνική μεταφορά του ποιήματος άφησε ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στον χώρο των παραστατικών τεχνών, σε σημείο -πράγμα σπάνιο για ένα μεγάλο Φεστιβάλ- να ζητηθεί η επαναπαρουσίασή του το 2005.

Η έκθεση εμπλουτίστηκε με τα σχέδια με μολύβι ΗΒ και αίμα σε χαρτί, που δημιουργήθηκαν το 2005, όταν το Je suis sang περιόδευε σε άλλες πόλεις και φεστιβάλ. Δύο δεκαετίες αργότερα, κατά τη διάρκεια της πανδημίας (2021-2023), ο Jan Fabre δημιούργησε τη νέα σειρά MOSAICS, όλη δουλεμένη με την τεχνική του ψηφιδωτού.

Σάκης Παπακωνσταντίνου, Αλεξία Χαραμή, Αλίκη Ασκητοπούλου, Αλέξανδρος Τσαβλίρης

Πολλά από τα έργα αποτελούν «αντιγραφές» παλαιότερων έργων του, που αποκτούν νέα ιδιοσυστασία, από την υιοθέτηση μιας άλλης καλλιτεχνικής πρακτικής. Τα ψηφιδωτά, στα οποία κυριαρχεί το χρυσό, ξεχωρίζουν για τη μινιμαλιστική τους αισθητική, ως προς το χρώμα και τη φόρμα, που εμπλουτίζεται από το γραπτό λόγο, με το χαρακτηριστικό γραφικό χαρακτήρα του καλλιτέχνη να συντίθεται και αυτός από ψηφίδες. Ο Fabre συνεχίζει να προκαλεί, να εμπνέει και να συγκινεί, αναδεικνύοντας την ομορφιά μέσα από την απλότητα και τη διαχρονικότητα των μορφών, ενώ παράλληλα προκαλεί, επανεντάσσοντας στη νέα ψηφιακή εποχή, αρχαίες τεχνικές.

«Το ψηφιδωτό χρησιμοποιήθηκε για αιώνες ως αρχείο, ως χρονικό ιστοριών. Μύθοι, σκηνές δόξας, θανάτου ή αγάπης, αθλήματα και κατορθώματα, καθημερινά αντικείμενα και συνήθειες, εικόνες από τον ζωντανό κόσμο της γης, του νερού και του
ουρανού, αλλά και θρησκευτικές εικόνες, βία και απάνθρωπες πράξεις και άλλες από το βασίλειο της επιστήμης και της φαντασίας.

Νίκη Μπουτάρη

Το ψηφιδωτό έχει χρησιμοποιηθεί για την καταγραφή όλων αυτών, διατηρώντας αναλλοίωτο για αιώνες το πνεύμα, τη γοητεία και την αλήθεια της εποχής τους, καθώς και τη συμβολική τους δύναμη». Θρησκευτική αφοσίωση και επιστημονική εστίαση, Κατερίνα Κοσκινά (απόσπ από το δοκίμιό της) στην έκδοση: Jan Fabre, MOSAICS, Νοέμβριος 2023, Edizioni Forma, Φλωρεντία Ιταλία, σελ. 12-27

Σάκης Παπακωνσταντίνου, Jan Fabre, Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Joanna de Vos
Αλέξανδρος Τσαβλίρης, Μαρίλη Φραγκίστα, Μπαμπέτ Γαβριηλίδη
Μαρίνα Νικολετοπούλου, Ζέττα Αντσακλή, Ζωή Κυριακάκος
Ρόνη Καρρά, Αλεξάνδρα Ζάκκα Χαλκιά
Σάκης Παπακωνσταντίνου, Νίκος Κούλης, Σταύρος Παπαγιάννης
Γιώργος Μελάς, Χρήστος Λαρσινός
Νίκος Βερνίκος, Στέλιος Ζαββός
Κωνσταντίνος Μπίτσιος, Θεόδωρος Φέσσας
Νικόλ Κοτοβός, Μαρίνα Νικολετοπούλου, Ειρήνη Παπανικολάου
Κατερίνα Βαφειά, Κατερίνα Κοσκινά, Νινέττα Βαφειά, Άκης Τσιριγκάκης
Σάκης Παπακωνσταντίνου, Έμη Λιβανίου, Δημήτρης Τέλη
Μαρίνα Νικολετοπούλου, Κώστας Χατζηπατέρας, Massu Nedja, Maria Fillas

«Ο Fabre είναι ερωτευμένος με τον Μεσαίωνα, μια μεταβατική περίοδο που αναπτύχθηκε μεταξύ της κατάρρευσης της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας και της εμφάνισης της Αναγέννησης και σηματοδοτεί το τέλος της Αρχαιότητας και την αρχή της Νεωτερικότητας. […] Η γραφή και τα γραφικά ξεχωρίζουν στο χρυσό φόντο, του κατεξοχήν εικονικού μετάλλου, του ηλιακού και θεϊκού φωτός, της απελευθέρωσης, της επέκτασης, της ενέργειας, του αλτρουισμού, της καθαρότητας, της ψυχικής, πνευματικής και αιώνιας τελειότητας». Σύμφωνο αίματος, Giacinto Di Pietrantonio (απόσπ. από το δοκίμιό του) στην έκδοση: Jan Fabre, MOSAICS, Νοέμβριος 2023, Edizioni Forma, Φλωρεντία Ιταλία, σελ 90-109.

Φωτογραφίες: Studio Panoulis

error: Content is protected !!