ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

«Cindy Sherman at Cycladic. Πρώιμα έργα»: Ολοκληρώνεται η σπουδαία έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης!

Αντλώντας έμπνευση από την αναπαραγωγή γυναικείων εικόνων και στερεοτύπων από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις διαφημίσεις, όπως η μοιραία γυναίκα, τα κορίτσια καριέρας, η νοικοκυρά, τα έργα της Sherman ασκούν κριτική στους παραδοσιακούς ρόλους και την ταυτότητα των φύλων.

Στις 4 Νοεμβρίου ολοκληρώνεται η έκθεση Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που φιλοξενεί περισσότερα από εκατό έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας και που τόσα και τόσα έχει αφιερώσει σε αυτήν το Fay’s Control.

Cindy Sherman
Untitled #76
1980
Χρωμογενική εκτύπωση
40,6 x 61 εκ. / 16 x 24 ίντσες
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth
© Cindy Sherman

Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της Cindy Sherman στην Ελλάδα, στην οποία παρουσιάζονται έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), καθώς και από τις σειρές Rear Screen Projections (1980), Centerfolds (1981) και Color Studies (1981-1982).  

Cindy Sherman
Untitled Film Still #58
1980
Εκτύπωση ζελατινο-αλογονούχου αργύρου
20,3 x 25,4 εκ. / 8 x 10 ίντσες
Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth
© Cindy Sherman

Η καλλιτεχνική πρακτική της Cindy Sherman, που κινείται ανάμεσα στη φωτογραφία και την περφόρμανς, την καθιέρωσε ως πρωτοπόρο του μέσου στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Η καλλιτέχνιδα δουλεύει μόνη της στο στούντιο, αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας και της σκηνοθέτιδας καθώς μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της. Αντλώντας έμπνευση από την αναπαραγωγή γυναικείων εικόνων και στερεοτύπων από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο και τις διαφημίσεις, όπως η μοιραία γυναίκα, τα κορίτσια καριέρας, η νοικοκυρά, τα έργα της Sherman ασκούν κριτική στους παραδοσιακούς ρόλους και την ταυτότητα των φύλων.

Untitled #97
1982
Χρωμογενική εκτύπωση
114,3 x 76,2 εκ. / 45 x 30 ίντσες
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth
© Cindy Sherman

Στην έκθεση παρουσιάζεται πλήρης η σειρά εβδομήντα ασπρόμαυρων φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), την οποία η Sherman ξεκίνησε αμέσως μόλις μετακόμισε στη Νέα Υόρκη το 1977, σε ηλικία είκοσι τριών ετών, αντλώντας έμπνευση από το Χόλιγουντ της δεκαετίας του 1950 και του 1960, τα φιλμ νουάρ, τις B movies και τις ταινίες του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Το 1980 η Sherman στράφηκε στην έγχρωμη φωτογραφία δημιουργώντας τη σειρά που είναι γνωστή ως Rear Screen Projections (1980). Στα έργα αυτά, για τα οποία πόζαρε μπροστά σε τοποθεσίες που προβάλλονταν σε μεγάλη οθόνη, εφάρμοσε την τεχνική που χρησιμοποιούσε συχνά ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, συνεχίζοντας έτσι τον καλλιτεχνικό της διάλογο με τον κινηματογράφο.

Cindy Sherman
Untitled Film Still #22
1978
Εκτύπωση ζελατινο-αλογονούχου αργύρου
20,3 x 25,4 εκ. / 8 x 10 ίντσες
Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth
© Cindy Sherman

Ένα χρόνο αργότερα, το περιοδικό τέχνης Artforum, ανέθεσε στη Sherman να δημιουργήσει νέες εικόνες – πρόσκληση που οδήγησε σε μία από τις πιο γνωστές σειρές φωτογραφιών της, τα Centerfolds (1981). Με ξεκάθαρες αναφορές σε ερωτικές εικόνες που συνήθως συναντούσε κανείς σε ανδρικά περιοδικά της εποχής, η Sherman αμφισβήτησε τον διαδεδομένο τρόπο κατανάλωσης εικόνων, ειδικά όσων απεικονίζουν γυναίκες, εστιάζοντας στην ηδονοβλεπτική ματιά του θεατή. Η σειρά Color Studies (1981-1982), τέλος, περιλαμβάνει κάθετα έργα μεγάλης κλίμακας, στα οποία γίνεται εμφανής ο πειραματισμός της Sherman με το χρώμα και τη σκιά.

Cindy Sherman
Untitled #80
1980
Χρωμογενική εκτύπωση
40,6 x 61 εκ. / 16 x 24 ίντσες
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Hauser & Wirth
© Cindy Sherman

Its’ good to know: Στις 4 Νοεμβρίου ολοκληρώνεται και η παράλληλη αρχαιολογική έκθεση με τίτλο «Οι πολλαπλοί ρόλοι της γυναίκας στην Aρχαιότητα. Μέσα από τις μόνιμες εκθέσεις του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης» στην Πτέρυγα της Νεοφύτου Δούκα. Η έκθεση έχει θέμα τους πολυδιάστατους και πολυσχιδείς ρόλους της γυναίκας στην αρχαιότητα όπως αυτοί καταγράφονται μέσα από αρχαιότητες των μόνιμων εκθέσεων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

error: Content is protected !!